Intézetünk meghatározó feladatának tekinti a tudomány népszerűsítését és a közvélemény informálását az itt folyó kutatásokról. E küldetés részeként kiemelt figyelmet fordítunk a középiskolai tanárok továbbképzésére és tájékoztatására, hiszen ők diákok ezreivel állnak kapcsolatban.
Vendégeink előadást hallottak az ELI ALPS technológiai felszereltségéről, az itt folyó kutatások főbb irányairól és a kutatási eredményekről. Áttekintettük a természettudományos tantárgyak középiskolai tananyagában megjelenő fotonikai vonatkozású tartalmakat, a tantárgyak közötti kapcsolódási lehetőségeket. A tanárok megtekintették az intézetet és kötetlenül beszélgettek kutatóinkkal. Megtekintették az interaktív látogatói teret, tájékoztatást kaptak az oktatást támogató programjainkról. A 2018-as és a 2023-as év fizikai Nobel-díjasainak – így Krausz Ferencnek – a munkásságával is megismerkedhettek.
A nyári szünet utolsó napján hozzánk érkező pedagógusokat többféle motivációi hozta az ELI ALPS-ba. Volt, akit mindig is érdekeltek a modern technológiák, a fizikával kapcsolatos aktuális kutatások, megoldások. Több alkalommal vett részt továbbképzéseken, tanulmányi úton járt például a genfi CERN-ben, vagy a Dél-Franciaországban épülő fúziós kísérleti létesítményben, az ITER-ben, de a lézerfizika eddig kimaradt. Egy másik pedagógus gimnáziumi fizikatanárként kifejezetten fontosnak tartja a szakmai tudás fejlesztését, frissítését, ezért keresi az olyan szakmai programokat, továbbképzéseket, amelyeken erre lehetősége nyílik, hiszen mindenképpen lépést kell tartania a tudomány fejlődésével. Az ilyen személyes találkozók hatalmas motivációt adnak a további munkához, amely a diákokat is lelkesebbé tudja tenni és nyitottabbá válnak a tantárgy, illetve a tudományos munka iránt.
Egy másik oktató szintén a tanulóit szeretné motiválni a természettudományok szeretetére, valamint a természettudományos pályán való elhelyezkedésre. Volt, akit mindig érdekeltek a lézerek, a szakdolgozatát is közeltéroptikából írta. A tanítási folyamatban szerinte nagyon jól lehet hasznosítani az itt megszerezhető tudást, hiszen ennél naprakészebb információt egy világszintű kutatásról, kutatóhelyről nem tud elképzelni. Egy másik oktató szívügyének tekinti, hogy a legújabb fizikai alkalmazásokat is tanítsa a gyerekeknek, mindenkinek persze a maga szintjén.
„A 2024-től érvényes érettségi előírásokban szerepel, hogy a diákok a szöveges matematikai példában megfogalmazott problémára alkalmazni tudják a fizikai/kémiai képleteket. Akár emelt szintű matematikai csoportban is azt tapasztalom, ha valamilyen fizikai összefüggést tárgyalunk, az akkor is ijedtséget tud okozni, ha mellette ott van a behelyettesítendő képlet. Mi a magyarázat? Talán az, hogy a fizikát a szükségesnél alacsonyabb óraszámban tanulják a diákok. Ha keveset találkoznak heti szinten ezzel a tárggyal, illetve nem kötelező érettségi tárgyról van szó, akkor nem veszik olyan komolyan” - tájékoztatott Balogh István, a szegedi Deák Ferenc Gimnázium tanára, aki döntően matematikát oktat angol nyelven. Ő azért jött a rendezvényünkre, mert szaktanárként olyan példákat is be kell vinnie az órákra, amelyekkel a matematikai eszközök más területeken való alkalmazását gyakorolják.
Feketéné Tóth Márta, a budapesti Ady Endre Gimnázium matematika-fizika szakos tanára a hatosztályos gimnáziumi osztályait azért szereti, mert a gyerekek kedvét fiatalkorban lehet felkelteni. Ha az érintettek azt látják, hogy a fizika nem egy önkínzó tudomány, hanem a mindennapi élet jelenségeit magyarázza meg, könnyebben rácsodálkoznak a mögöttes összefüggésekre. Számos diákja például örömmel kísérletezik otthon, olykor ő maga is meglepődik, mi mindenre képesek a fiatalok.
„A gyerekek kreativitása határtalan, azonban heti két órában nem tudom emelt szintű érettségire felkészíteni őket. Valóban sikk azt mondani, hogy „a fizika órát utálom”. Ezen a mentalitáson változtatni kell. Erre a legjobb megoldás a kísérletezés, interaktív foglalkozások megszervezése, ahol a gyerekek áramköröket építenek, mérnek. Amikor manuálisan csinálnak valamit, az érdekli őket” - osztja meg tapasztalatait Cynolter Ágnes, a szintén fővárosi Jedlik Ányos Gimnázium matematika-fizika szakos tanára, aki sok olyan gyerekkel találkozik, akinek általános iskolában – szaktanár hiányában – nem volt fizika órája. Meggyőződése, lehet úgy oktatni a fizikát, hogy azt a még nem érdeklődő diák se utálja meg.
„A magyar emberek többségében még az a sztereotípia él, hogy Magyarországon nincs pénz csúcsintézetek létrehozására. Ha a gyerek eljöhet Szegedre és maga láthatja, hogy ez nem igaz, hiszen itt a világ vezető lézerfizikai intézete található, ahova a világ minden részéből érkeznek kutatók, olyan lökést kaphat, ami a fizika felé tereli őt” – üzeni Feketéné Tóth Márta.
Cynolter Ágnes szerint sokat jelentene, ha a központunkba látogató diákcsoportok fiatal kutatókkal találkozhatnának, akik a maguk példáján mondhatják el, hogy milyen végzettséget, nyelvtudást vár el például az ELI ALPS, ami egy olyan menő munkahely, ahol a fizikatudásra építenek. Ezt látva, nagyobb kedvvel tanulják a tárgyat. A Jedlikben egyébként nem utált tantárgy a fizika. Olyannyira nem, hogy nyelvi tagozatos osztályból is érkezett gyerek fizika fakultációra.
„Azért fontos számunkra ez az esemény, mert a tanároknak köszönhetően nagyon sok fiatalhoz eljut az üzenetünk. A szaktanárok hitelesen, megbízható tartalommal közvetítik az itt elhangzottakat” - mondta el a rendezvényt megszervező Zimányiné Horváth Vera, látogatóközpontunk vezetője, aki úgy látja, a tanárok életéből hiányzik a minőségi továbbképzés. Meggyőződése, hogy mi azt adjuk, amire valóban szükségük van. Szakmai fejlődést, amin nemcsak az elfelejtett ismeretek felelevenítését érti, hanem a végzésük óta felfedezett jelenségek elmagyarázását. Szintén alapvető, hogy a tanárok új kapcsolatokat alakíthatnak ki.
„Nekünk azért is fontosak ezek a találkozások, mert a szaktanárok hozzák az intézetünkbe látogató osztályokat. Azért a tanév előtti napokban tartjuk ezt az eseményt, mert a nyári szünet után pihenten kezdik az új évet, s így az ott elmondottakra hosszabb távon emlékezhetnek. A nyolcadik eseményen vagyunk túl, mégis meglepő, hogy a fizikát oktató tanárok őszinte rácsodálkozással tekintenek lézerközpontunkra. Mi azt hisszük, hogy mindenki tud rólunk, de ez mégsem teljesen igaz” – tette hozzá Zimányiné Horváth Vera.
Az idei rendezvény egyik érdekessége, hogy sok volt a fiatal tanár, illetve egyre távolabbról érkeznek a vendégeink – ebben az évben összesen 27-en. Az első évben szinte csak szegediek voltak, idén az ország minden pontjáról jöttek a pedagógusok.
Fotók: Balázs Gábor
Szöveg: Ötvös Zoltán