Jelentős elhivatottságot feltételez, ha egy középiskolás a tanév végén a jól megérdemelt pihenés helyett újabb hetet tanulással tölt el. Márpedig 21 diák emellett döntött, amikor a nyári táborunkba jelentkezett. A mi célunk egyértelmű: megmutatni magunkat a középiskolásoknak, megismertetni velük a világ élvonalába tartozó intézetünket. Izgalmas példákkal népszerűsíteni a fizikát a tudományterület iránt érdeklődő fiataloknak és lehetőséget adni arra, hogy az átlagosnál tehetségesebb diákok olyan területeken is kalandozhassanak, amelyek a közoktatásban nem jelennek meg. A fizika mellett érvelünk, azon nem titkolt céllal, hogy a pályaválasztás idején ez a terület a vonzó lehetőségek között szerepel majd.
„Szeretem az olyan közeget, ahol hozzám hasonló mentalitású, tudásra éhes emberek között lehetek. A szakmai előadások mennyisége, minősége maradandó élményt jelentett. Ezen a héten úgy éreztem magam, mintha egy egyetemi kurzusra kerültem volna” – foglalta össze gondolatait Levente, aki a makói József Attila Gimnáziumból érkezett.
Levente gimnáziumában szerencsére van fizika szakkör, de a diák úgy érzi, korlátozottak a lehetőségei. Ha fakultáció egyáltalán indult volna, az is csupán két tanóra lenne hetente, ami szerinte nem elegendő az emelt szintű érettségi vizsgához. Szerencséjére Szegeden viszonylag sok időt tölt, így járt a KísérletEstre, asztrofizika szakkörre, az SZTE Gyakorló Gimnáziuma emelt szintű érettségire felkészítő tanfolyamára és a Szegedi Tudományegyetem Elméleti fizikai ízelítő című kurzusára. Ezek a lehetőségek tapasztalatot és tudást nyújtottak neki, segítve a fizika iránti érdeklődésének fenntartását.
Mi volt a legérdekesebb ezen a héten? Leventét az összes szakmai foglalkozás megfogta, közülük mégis a 2018-as és a 2023-as Nobel-díjasok bemutatását, illetve dr. Trényi Róbert a "Kvantum és szerelem" és dr. Hack Szabolcs "Kvantumfizika I.-II." című előadásait találta a legérdekesebbnek, mert középiskolás szemmel ez a világ nehezen megragadható. Azt mondta, hogy az előadók nem elrémisztő módon, hanem gondolkodásra ösztönzően beszéltek. Az idei évben – mert ő már korábban is volt nálunk - kimondottan tetszett neki, hogy az utolsó napon ellátogattak a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetébe, illetve a lézerfizikával foglalkozó egyetemi laborokba is betekinthettek.
Másik táborozónk, Dániel a szabadkai Svetozar Marković Gimnázium diákjaként érkezett hozzánk, tudásának és kapcsolati hálójának bővítését várta a programtól. Mindkettőt megkapta. (A táborozók közül minden harmadik nem Csongrád-Csanád vármegyében tanul.) A vajdasági fiatalembert általánosságban a fizika vonzotta Szegedre. Ő eddig nem tanult fénytant, de úgy érzi, hogy a táborban megkapta az alapokat ahhoz, hogy megértse az elhangzottakat, és örömmel tapasztalta, hogy más témákban is bővült a tudása.
„Én már az első fizika órámra úgy mentem, hogy tele voltam kérdésekkel. Ezt többnyire az ismeretterjesztő videók jó vizualizálása és érdekfeszítő stílusa alapozta meg. Továbbá az, hogy már alsóban (1.-4. osztály) úgy tanították a természettudományokat, hogy az ne tanulás, hanem szórakozás legyen. Ebből következtetve egy jó oktatási modell a gyermeki kíváncsiság erejére alapoz, azt használja ki, ahelyett hogy ezt elfojtsa magolással és unalmas tudásátadással” – felelte Dániel arra a kérdésre, hogy ő hogyan szerettetné meg a fizikát a középiskolásokkal.
A tábor tematikáját kitaláló és a programot összeállító Zimányiné Horváth Vera szerint a foglalkozások vezetői – az ELI ALPS és az SZTE 21 kutatója – kitették magukért. Fiatalos lendülettel, modern megközelítéssel, mai példákkal illusztrálták mondanivalójukat. Táborvezetőnk szerint öröm volt látni, hogy a diákok egy fárasztó tanév után még öt napon keresztül, reggel kilenctől este fél hatig figyeltek, kérdeztek az előadásokon. A beszélgetésekből kiderült, hogy a táborozókat egyaránt vonzotta intézményünk és a lehetőség, hogy felkészült szakembereket hallgathattak és kérdezhettek a számukra egyik legfontosabb tantárgyról, a fizikáról. Van olyan diák, aki az iskolájában nem tanulhat fizikát – nem indul fakultáció -, míg többen arról panaszkodtak, hogy a tananyagot nem a tárgy iránt érdeklődőkhöz igazítják, hanem a közömbösök által is teljesíthető szintre viszik le. Így a tehetségesek nem találkoznak kihívásokkal, nem fejlődnek nekik megfelelő ütemben. Zimányiné Horváth Vera szerint a laborlátogatásokon voltak legaktívabbak a középiskolások, de az optikai mérési gyakorlat szintén tetszett nekik. Sikerült lekötni a figyelmüket, megmozgatni a fantáziájukat, amit az is bizonyít, hogy a szünetekben viszonylag keveset mobiloztak, inkább kérdeztek, egymással beszélgettek, látogatóközpontunk eszközeit próbálgatták.
A szerda délutáni kirándulás célpontja a Tisza-parti Rotary tanösvény volt, ahol biológiáról, ökológiáról és természetvédelemről egyaránt szó esett. Ez a néhány óra arra volt jó, hogy érzékeltessük, a természettudományok fizikán túli világa is izgalmas.
A tábor végén kitöltött teszt - legalább nyolcvan százalékos eredmény elérése esetén – 25 többletpontot jelent a Szegedi Tudományegyetem bizonyos szakjain. A huszonegy táborozó közül hét teljesítette ezt a követelményt. A legjobb dolgozatot egy tizedikes diáklány írta.